با معرفت

یه چیزایی واسه یه کسایی

با معرفت

یه چیزایی واسه یه کسایی

OS گوگل کروم و آینده OSها

در این هفته شاید داغترین خبر دنیای آی تی، سیستم عامل گوگل کروم بود که در مهمترین منابع آی تی، خبر و تحلیلش بر روی خروجیشان قرار گرفت. و هر تحلیلگری با توصیف شرایط آینده و زمانی که این او اِس منتشر میشود مطالبی نگاشتند. و جو این موضوع بیشتر حالت ناامیدانه به این قضیه دارد. و بسیاری آینده ی نسبتا ناموفقی را برای سیستم عامل گوگل حدس زدند.
اما من در این مطلب قصد دارم نظر خودم را در مورد سیاست گوگل، آینده این سیستم عامل و حوادث اطرافش بگم.

سیستم عامل آندروید که چند مدتیست بسیار محبوب شده به طوری که اچ تی سی سومین گوشی خودش با نام Hero را با این سیستم عامل عرضه کرد و موتورولا و ساموسونگ و حتی ال جی هم در پی استفاده از این سیستم عامل برای عرضه محصولات اسمارت فونهای خودشانند. منظورم اینه که آندورید را خیلی تحویل گرفتند و کلی الان سیستم عامل محبوبیه. شاید به همین علت گوگل غلغلک شده و استارت پروژه گوگل کروم او اِس را زده که شاید به محبوبیت آندروید برسه. اما  در بعضی از تحلیلها گفته میشود آندروید در تضاد با این سیستم عامله. دلیلی هم که برای این حرف است اینه که گمانه زنی هایی مبتنی بر کاربرد آندروید بر روی نتبوکها و انتشار در بازاره. پس، این سیستم عامل جدید که مخصوصا برای نتبوکهای سبک و کاربردهایی که غالبا آنلاین و کاربردهای “محاسبات ابری” دارد با آندورید در تضاد و مقابل همند. این حرف تا حدودی درست است. زیرا اگر تلاش گوگل برای کنترل آندروید که فقط برای اسمارت فونها باقی بماند کوتاه و ضعیف باشد، مطمئنا تا نیمه ی دوم سال ۲۰۱۰ حتما نتبوکهای زیادی را شاهد خواهیم بود که آندورید دارند. اما به اعتقاد من گوگل با سیاستی که دارد کنترلی بر این امر خواهد کرد و اگر میدانست توانایی چنین کنترلی را ندارد هیچگاه استارت این پروژه سنگین(گوگل کروم او اِس) را نمیزد.

در آینده ی نه چندان دور شاهد خواهیم بود که اکثریت موجودیت فعلی اعمم از نیاز به سخت افزار بالا – نرم افزارهای آفلاین – فضای ذخیره سازی بالا و حتی سیستم عامل قدرتمند و پیچیده به این حالتی که همکنون برجسته و مورد نیاز هست، نخواهد بود. نقش اینترنت و پدیده محاسبات ابری چنان بزرگ و پررنگ میشود که کم کم نه سخت افزار بالا مهم خواهد بود و نه سیستم عامل قوی. چون همه چیز بر روی ابر قرار میگیرد و همه نیازها آنجا برطرف میشود. حال، این توضیحات وجود این سیستم عامل جدید گوگل را به خوبی توجیه میکند و میگوید چرا هدف گوگل نتبوکهایی خواهد بود که در آینده بسیار پرکاربردتر از حال خواهند بود. حتی پیشرفتهای سیستم عاملهای همچون ویندوز تقریبا کند و سپس متوقف میشود و تمرکز اصلی این شرکتهای تولید کننده سیستم عامل بر روی ابری شدن میرود. و چون در این مباحث نوع سخت افزار و سیستم عامل مهم نخواهد بود و فقط راهی برای ارتباط با این ابر مطرح میشود که همان مرورگر است باعث میشود شرکتهایی همچون مایکروسافت همان راهی را دنبال کنند که گوگل در این سالها استارتش را زده. گوگل، مرورگر محبوب کروم که راه ارتباطی با ابر است را دارد فقط به یک سیستم عامل سبک و سریع و امن نیاز دارد. که با استفاده از محبوبیتی که همکنون گوگل دارد و تبلیغات رایگانی که دوستارانش در وبلاگهایشان برای این سیستم عامل میکند منجر به گستردگی استفاده و مقبولیت عام میشود. البته این صحبتها در حالی صورت میگیرد که مایکروسافت هیچ کاری در مقابل انجام ندهد. که همه میدانیم اصلا چنین نیست. مایکروسافت، گوگل را دشمن شماره یک خود میداند و حتی از قبل برای چنین روزهایی تدبیری اندیشیده که ویندوز Azure یکی از آن اندیشه هاست. و با سابقه ی درخشان و محبوبیت عام و تمام کاربران خانگی و سهم عمده ای که از بازار چه در پی سی ها و چه در نتبوکها و لپتاپها دارد نمیگذارد در این حوزه گوگل به موفقیت برسد و شاید علت اصلی همه ی تحلیلهایی که بر شکست گوگل کروم او اِس تاکید دارند همین مسئله ی مهم باشد.
در آینده و در نبرد سخت و دشوار این دو غول عمده آی تی باید شاهد اتفاقات جریان ساز باشیم و بدانیم که نه گوگل شکست میخورد و نه مایکرسافت. بلکه برنده اصلی این نبردها تنها کاربرانند که بهترین ها نصیبشان میشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد